Wednesday, April 09, 2008

Režisérské divadlo

Režisérské divadlo:
a) impresionistické, vitalistické a poetistické prvky
- pojetí inscenace jako uměl. celku
- vzrůst úlohy režiséra a režie (vliv Stanislavského z MCHATu)
- J. Kvapil (Princezna Pampeliška – herečka H. Kvapilová, libreto k Rusalce)
- měl blízko k impresionismu (iluzivní nálada, světlo a stín, kulisy)
- Fr. Šrámek (Měsíc nad řekou, Léto, Zvony, Soud)
- V. Nezval (Milenci z kiosku)
- Jiří Mahen (Ulička odvahy, filmová libreta Husa na provázku)
a) psychologie postav
- vliv Ibsena
- omezení přemíry zápletek v ději
- Jaroslav Hilbert (Vina – mravní problém svedené dívky)
- Otokar Fischer (Otroci, Orloj světa)
b) historické drama
- realistické
- A. Jirásek
- symbolistní
- J. Hilbert (Falkenštejn)
- Jiří Mahen (Jánošík)
- hledání smyslu života
- Stanislav Lom (Vůdce, Děvín)
- Arnošt Dvořák (Král Václav IV., Husité)
c) vážné drama
- F. Langer (Periférie lidé na okraji společnosti, Dvaaosmdesátka, Jízdní hlídka, Vítězové)
d) expresionismus (jevištní)
- prudká, křečovitá gesta
- K.H. Hilar (režisér ve Vin. a v Nár. div.)
e) ostatní
- V. Dyk (Zmoudření dona Quijota)
- F.X. Šalda (Zástupové, Dítě, Tažení proti smrti)
- J. Wolker (Nejvyšší oběť)
- Čapek - Loupežník (lyrizované drama), Ze života hmyzu (bajka, ne dějová vazba, spíše myšlenková), R.U.R. (klasické realistické drama), Věc Makropulos (postaveno jako činohra), Adam stvořitel (hra s jedním hercem), Bílá nemoc (klasické realistické drama), Matka (hra s jedním hercem).