Monday, May 19, 2008

Drama v letech 1945 - 1968

Po válce
- doznívání okupační tendence s jinotaji
- Jan Drda – pohádkové hry (Dalskabáty, hříšná ves)
- obnoveno D-46 – pod vlivem totalitní ideologie
- Divadlo Voskovce a Wericha (uzavřeno 1948) – hra Divotvorný hrnec


50. léta
- zánik satirické tvorby – nástup komedie oficiálního optimismu (výsměch „třídnímu nepříteli“)
- téma vesnice za války a po ní – Miloslav Stehlík
- téma historie – Vojtěch Cach, Milan Jariš
- budovatelská tématika – Vašek Káňa
- tzv. generační hry
- dialog příslušníků několika generací o smyslu života
- úsilí o pozitivního hrdinu
- Pavel Kohout – Taková láska
- forma inscenovaného soudního procesu
- dramata V. Nezvala (Dnes ještě zapadá…), Fr. Hrubína (Srpnová neděle, Křišťálová noc)
- Josef Topol (básník ze skupiny Tvář)
- Jejich den – hra o současných mladých lidech
- Konec masopustu – metaforické drama s poetickými prvky

60. léta
- od r. 1955 rozkvět divadla malých forem
- Reduta – text-appealy J. Suchého a Ivana Vyskočila
- Divadlo Na zábradlí – činohra a pantomima (Lad. Fialka, I. Vyskočil, Ljuba Herrmannová)
- Semafor (Sedm malých forem) – r. 1959
- hudebně zábavné divadlo autorské dvojice Jiří Suchý – Jiří Šlitr
- hry Člověk z půdy, Zuzana je sama doma, Jonáš a tingl-tangl
- od 60. let také Jiří Grossmann a Miroslav Šimek
- revuální sbor Rokoko, satirické divadlo Večerní Brno, brněnský soubor Husa na provázku
- L. Smoček – grotesky Bludiště, Podivné odpoledne dr. Zvonka Burkeho
- F. Pavlíček – Zápas s andělem
- M. Uhde – satira Král Vávra a Děvka z města Théby
- M. Kundera – Majitelé klíčů, Ptákovina
- absurdní drama – obraz člověka, který ztratil smysl života
- J. Topol – absurdní dramata Slavík k večeři, Hodina lásky