Sunday, February 25, 2007

hraní

Co se divadelních výstupů samotných týče je zde podáván důraz na komplexní hraní herců, nestačí jen dramaticky odříkávat svůj text, ale je nutno hrát všemi prostředky, důraz na mimiku a pohyb. Je zde také snaha poskytnout co nejdokonalejší iluzi skutečnosti a tak se ke slovu dostávají první důmyslné zařízení, pomáhající navodit atmosféru bouře, úsvitu, noci..... Důraz je také kladen na hudební složku a zpěvy, zpravidla vycházející z lidového folklóru zobrazovaných oblastí.
Kromě tvrdosti vesnického života, se autoři snaží zachytit i krutý osud dělníků. Například F.A. Šubert se v Dramatu čtyř chudých stěn (1893-zakázáno cenzurou) vrací k romantickému typu lidového vůdce hornické vzpoury. Tyto díla se však nemohla rovnat s touže problematikou zpracovanou zahraničními autory (Hauptman, Gorkij).
V dalším období se pozornost zaměřila na život velkého města a rozporuplný svět inteligence a drobné buržoazie. F. A. Šubert ve hře Praktikus (1988), Karel Pipich v dramatu Slavoman (1890), Josef Štolba v naturalistickém dramatu Peníze (1895), Ladislav Stroupežnický ve hře Na valdštejnské šachtě (1892), F. X. Svoboda v Útoku zisku (1893) či Jaroslav Hilbert ve Vině (1896).